Op deze pagina kun je lezen over een paar van Kryss’ methodieken.

Voor akoestische opnames met vocalen en muziekinstrumenten nemen we voor de opnames werkelijk plaats vinden even contact met elkaar op. Dat kan op afstand via telefoon, conference call of eenvoudig op de locatie zelf zodat we elkaar snel wat beter kennen.
Hier overleggen we wat de wensen zijn, mogelijkheden en maken een plan van aanpak zodat we van elkaar weten wat er aan gaat komen. Kryss zal in ieder geval zorgen dat de ruimte wordt ingericht en technisch voorbereid zodat de muzikanten zo snel mogelijk kunnen settelen en de opnames kunnen starten. Een dagdeel is wat dat betreft snel om.

De opnames zullen uiteindelijk digitaal worden afgeleverd. Hiervoor hebben we standaard de maximale bitrate van 96kHz 24bit. Het is mogelijk om te kiezen voor 192kHz, doch is onze ervaring dat deze zelden nuttig blijkt. Voor streamingdiensten zoals Spotify is de hi-fi setting bijvoorbeeld CD-kwaliteit, niet hoger dan 44.1 kHz. Als je dan opnamen maakt van 176,4kHz, zal je merken dat veel van de informatie domweg verdwijnt en soms zelfs zwaar inhakt in de gehele sound. We zullen evengoed vragen waar de opnames eventueel voor worden gebruikt, zodat we onze systemen daar goed op in kunnen stellen.

Om geluid de computer in te krijgen zijn er ook een aantal mogelijkheden. Onze systemen zijn zogezegd ‘hybride’ wat wil zeggen dat het op te nemen geluid zowel eerst nog langs een analoog circuit wordt gestuurd, of deze direct door de interface digitaal wordt gemaakt. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen.

De voordelen om geluid een analoge behandeling te geven, waarbij de microfoons worden aangesloten op een elektrische mengtafel (tot 24 kanalen per speelsessie), is dat er geen last kan zijn digitale clipping. Wanneer een signaal te hard een mengtafel inkomt, zal deze eerder distorten, wat vaak een wenselijke eigenschap is voor het harde rockgenre. Om de apparatuur te beschermen, zetten we vaak evengoed nog een compressor in wat de hardste klappen ook nog eens opvangt.
Daarnaast heeft een mixer ook altijd een equalizer aan boord, eq in het kort. Het maakt het hiermee erg makkelijk om een signaal alvast wat correcties te geven mocht deze niet helemaal zoals gewenst binnenkomen. Een bas-gitaar krijgt dan ook meteen wat meer laag mee, en drums op de bepaalde frequenties juist wat minder, dit kan soms al zorgen dat een opname waarbij de gehele band tegelijk speelt al een nagenoeg afgeronde track opneemt. Een soort live-opname zeg maar.

Mengtafels hebben echter ook nog wel eens de neiging het geluid wat mee te geven, een verstoring, ‘bloeding’ (waarbij het geluid van de naastgelegen kanalen een beetje overslaat op de andere tracks) of een ruis. Dat is wat meestal wordt bedoeld als met het heeft over ‘karakter’ en ‘warmte’ als er wat harmonische wordt bijgevoegd.

Dat laatste kan echter ook een nadeel zijn, het opgenomen geluid klinkt dat niet meer zoals het bedoelt zou kunnen zijn. Om dat er later achter de computer weer uit te filteren kan soms wel een karwei worden hoewel de laatste generaties plugins en AI-assisted tools dit al vrij moeiteloos voor elkaar krijgen. Zo is er ook risico op enige ruis als men op zacht volume wat speelt en deze met te weinig signaal de tafel binnenkomt. Er moet dus altijd wel worden versterkt wat doorgaans betekend dat er wat meer aan de uiteindelijk track gewerkt moet worden.

Een voordeel van digitaal geluid is dan bijvoorbeeld dat het geluid zodra het in een computer terecht is gekomen, volume aanpassingen geen gevolgen heeft voor de sound. Er komt geen ruis bij, behalve dat het versterkt wat er reeds is. Als de muziek dan ook rauw wordt opgenomen, dus eenvoudig vanaf de microfoon en pre-amp (wanneer phantom nodig is) direct naar de interface, kan bijna alle effecten digitaal worden nagebootst, inclusief het verwarmende outboard karakter van een mixtafel, compressor, eq etc etc. Het is dan meer werk, maar je hebt daarentegen geen enkele beperking meer om geluid een eigen sound mee te geven, wat weer een nadeel kan zijn artistiek gezien.

Qua software wijken we ook weer af van de geijkte paden, want in plaats van de welbekende Pro Tools, Cubase of Logic maken we gebruik van het iets minder bekende Harrison Mixbus 32C, een DAW die is opgebouwd rondom de open-source software Ardour waar een emulatie van de 32C mixtafel omheen is gebouwd, das zeg maar de Amerikaanse tegenhanger van het Britse SSL/Abbey Road geluid. Abba gebruikte deze tafel maar ook MJ’s Thriller is op deze tafel gemixed, en stond ie in een aantal Nashville studio’s.

Naast Mixbus kunnen we ook eenvoudig digitale onbewerkte, brandschone opnames maken met een simpele editor genaamd MuLab, een pracht product uit BelgiĆ« waar een van de makers ook aan de wieg heeft gestaan van de eerste trackers op de Amiga/Commodore 64 destijds in de vroege 90’s. En dat sluit dan weer erg goed aan op de andere reeks aan outboard gear waar midi een belangrijke tool is, want ik ken maar weinig daw’s waar midi zo goed en makkelijk is te editten dan MuLab, maar dat terzijde.

Mocht er interesse zijn in het elektronische aspect van muziekopnames en produceren van EDM, dan kun je daar meer over leven op deze pagina: EDM productie

Nu kan het zijn dat je opnames wilt die meteen worden verwerkt in een daw naar eigen keuze in plaats van de stems te laden. Het is dan eventueel mogelijk om een eigen computer of laptop met interface mee te nemen en deze aan te sluiten aan een aantal inputs. In overleg kunnen we bepalen of wij kunnen bieden wat wordt gevraagd.

Als laatste geven we mee dat je je eigen hoofdtelefoon meeneemt, monitoring doen we via een draadloze zender. Als je geen hoofdtelefoon hebt, kun je, mits voorradig, een koptelefoon bij ons aanschaffen. Uitlenen van deze doen we vanuit hygiƫnisch oogpunt niet.

Voor een lijst wat er aan belangrijkste studio hardware aanwezig is, kun je deze pagina uitpluizen: Studio gear